Nya färgerna ersätter "Hjärtat"

Efter 15 år byter KåKå utseende på förpackningssortimentet. De smått klassiska "vaniljfärgade" påsarna och kartongerna med mönster i form av namn på olika bakverk och röda hjärtan försvinner. Nu lanserar KåKå uppföljaren - en serie med olika färger som ligger i tiden och lätt kan väljas efter den egna butikens stil och känsla.

Efter 15 år byter KåKå utseende på förpackningssortimentet. De smått klassiska "vaniljfärgade" påsarna och kartongerna med mönster i form av namn på olika bakverk och röda hjärtan försvinner. Nu lanserar KåKå uppföljaren - en serie med olika färger som ligger i tiden och lätt kan väljas efter den egna butikens stil och känsla.

Håkan Kristensson är ansvarig för NonFood på KåKå och delaktig i arbetet med det nya förpackningssortimentet.

- Det nuvarande sortimentet lanserade vi för ungefär 15 år sedan på Bagerimässan. Det blev en succé och något hände i branschen. Det väckte inspiration och förståelse hos kunder för vikten av att synas och profilera sig rätt. Då var tanken att det nya trycket skulle lyfta innehållet och ge en känsla av lyx, berättar han och fortsätter.

- Men många av våra kunder har frågat när vi ska komma med något nytt. När vi har arbetat med vårt nya sortiment så har vi velat att det ska ligga i tiden, med ett modernt och enkelt uttryck som är hållbart och miljömässigt. Nu blir det enkelt att koppla ihop med vårt neutrala bruna och vita standardsortiment.

En av personerna som har varit drivande i utvecklingen är Anna Jacobsson på KåKå. Tillsammans med marknadsavdelningen på KåKå har hon tagit fram design och färger för det nya sortimentet.
Hon är nöjd med de tre olika färgval som arbetet har lett fram till; Svart/Brun, Grå/Vit samt Rosa/Vit.

- Det är personlig stil och smak i allt. Alla tycker olika och det är svårt att få alla att gilla samma. Nu har vi tagit fram en helt ny serie som ger möjligheter och alternativ som känns rätt i tiden. Vi har valt att hålla en ren och enkel design som även gör det enkelt för våra kunder att jobba med sitt eget profiltryck, säger Anna.

- Vi har utgått från att det ska kunna passa så många som möjligt samt ge en naturlig och miljövänlig känsla. Vi har nu en bra bredd av produkter som gör det flexibelt, säger hon.
Hur påverkar det butiker som vill ha eget tryck?

- Många är intresserade av att ha sitt eget tryck men har svårt att hantera volymerna för att det ska vara möjligt. Vår tanke är att de som vill ha sin egen design kan göra det på ett antal produkter och hämta resterande förpackningar från standardsortimentet, berättar Anna och fortsätter.

- Vi har valt en bas av färger som redan används mycket. Många använder naturbrunt eller svart i någon form så vi tillgodoser många med det nya sortimentet. Vi tror att det kommer att underlätta, inte minst volymmässigt vilket minimerar kostnader och lagerhållning för alla parter.

Det nuvarande sortimentet, som av många kallas för "Hjärtat", kommer helt att utgå.

Därför ska du välja förpackningar från KåKå

  • Förpackningarna i sortimentet kompletterar varandra - mixa och matcha efter dina önskemål
  • Beställ bara så mycket som du behöver - inga krav att köpa en viss mängd över tid
  • Hela sortimentet finns på lager året om
  • Hela sortimentet är närproducerat på svensk eller nordisk råvara och dessutom märkt med FSC som garanterar att massan kommer från hållbart skogsbruk
  • Vi använder enbart material och färger som är godkända för livsmedelshantering

Du kanske också intresserad av...


Vågade inte hoppas att det skulle bli så här bra

Smaker från Asien

Josefine Pagander vinner SM Unga Bagare 2020

Loading
Loading