Proffsen om att sälja online


Har ni någon speciell strategi för innehåll eller frekvens? 


FRIDA LEIJON
Leijon Stenugnsbageri & Konditori
Allt som vi publicerar ska spegla det vi producerar i bageriet. Det innebär hög kvalitet och noggrannhet. Vårt flöde är vårt ansikte utåt och visar upp vårt varumärke. I början försökte vi publicera något varje dag. Nu är fokus snarare på att öka antal inlägg till helgen eller vid högtider, eller om vi skapar något som gör sig extra bra på bild. Det är viktigare än att vi alltid har en bild på en tisdag eller onsdag.

KALLE BEGTSSON
Konditori Kampanilen
Vi publicerar så ofta vi hinner, vi har ingen anställd för sociala medier så ibland hinns det inte med.

JOEL LINDQVIST
Mat- och Chokladstudion
Vi har vissa tidpunkter på dagen då vi lägger ut olika typer av innehåll. Vi lägger varje dag ut minst fem inlägg. Och oftast med olika utsnitt och bakgrund.

CORNELIA MALM
Björns Konditori
Vi planerar exempelvis när på dygnet vi ska publicera inlägg. Vi har ofta något speciellt till helgen som vi publicerar på torsdagen, men då på kvällen. Vi tänker på en vanlig rutin för våra följare och då hamnar man kanske i soffan på kvällen med sin telefon. Så att vi publicerar när följarna är mottagliga för vårt budskap. Men stories kör vi hela tiden.

JOSEFIN NILSSON
Thelins Konditori
Vi publicerar inlägg på Instagram och Facebook, 2–3 gånger i veckan med en variation av bilder och videos från bageriet, butikerna och våra produkter. Eftersom vi lägger ner mycket kärlek och energi på våra hantverksbakelser vill vi gärna visa upp det genom att publicera innehåll från bageriet. Dessutom tror vi att våra gäster tycker det är kul att se hur produkterna har gjorts.

ANNELIE VEST
Bröd & Salt
Vår Instagram är först med alla nyheter i sortimentet. Vi vill bygga en vill-ha-känsla så där informerar vi om nya produkter eller nya butiker. Vi visar även upp vår personal och berättar om hantverket. Vi jobbar mycket med rörligt. Vi har ofta olika form av frågesport. Och informerar om hantverket vilket är så enkelt för ett bageri, typ "visste ni att alla vår bröd är bakade med…".


Hur påverkas försäljningen i butik genom er närvaro på sociala medier?


KALLE BEGTSSON
Konditori Kampanilen
Allt som läggs upp säljer bättre oavsett om det är en nyhet eller från standardsortimentet.

JOEL LINDQVIST
Mat- och Chokladstudion
Vi jobbar extremt hårt med att öka försäljningen via SoMe. Till exempel genom att låta folk förboka bullar och appellera till FoMo. Det fungerar väldigt väl! (FoMo = Fear Of Missing Out reds. anm.)

CORNELIA MALM
Björns Konditori
Det är klockrent! Alla andra marknadsföringsvägar kan slänga sig i väggen. Men man måste tycka att det är roligt, jag älskar sociala medier. Jag tycker att det är mycket jobbigare att ringa lokala tidningen för att boka en annons, när man måste veta flera veckor i förväg vilka erbjudanden man ska ha och vilka produkter som ska tillverkas. De pengarna lägger jag hellre på en annons på Instagram. Om det finns udda dagar som inte är jättestora så försöker vi lyfta det, exempelvis mazarindagen. Då pumpar vi innehåll flera dagar i förväg så att efterfrågan ökar. Det blir lite fear of misssing out, att om vi pumpar mycket så ökar efterfrågan. Många i branschen tycker att vi bara matar och matar så att det blir för mycket. Men våra kunder älskar det.

ANNELIE VEST
Bröd & Salt
Vi jobbar kontinuerligt med influencers inom mat och lifestyle. Både medelstora och microinfluencers. Det är en viktig del i vår marknadsstrategi. Vi har även gjort två stora samarbeten med Camilla Hamid och Baka med Frida där de skapade nya kakor till vårt kaksortiment. Och när vi verkligen vill boosta kör vi tävlingar. Det kostar oss ingenting mer än vinsten som brukar vara någon av våra produkter.

KENNY MATTSSON
Kennys Gelato
Jättemycket! Vi kommunicerar dagligen med våra kunder digitalt och vår närvaro på sociala medier driver besök till gelateriorna från hela Sverige. Jag har ett stort kontaktnät i nöjesbranschen som vi visar upp online, så det är klart att det är svårt att konkurrera med det och göra något liknande utan att det kostar extremt mycket. Men gräv där du står och håll det enkelt, börja jobba med lokala förmågor. Kanske finns det en charmig farmor som du kan bygga storytelling kring, en lokal bonde som levererar till ditt sortiment eller lokala idrottsprofiler som du kan samarbeta med. Uppmuntra kunder att sprida bilder från sitt besök!


Vilken är er viktigaste erfarenhet av sociala medier? 


FRIDA LEIJON
Leijon Stenugnsbageri & Konditori
Jag skulle säga att vara noga med texten i inlägget. Om vi är tydliga så slipper vi en massa följdfrågor, exempelvis om allergener, storlek och antal bitar. Men även vilka dagar vi börjar sälja produkten. Vi vill inte göra någon besviken som kommer för att köpa nyheten innan vi har börjat producera den till försäljning.

CORNELIA MALM
Björns Konditori
Bilderna ska vara snygga, det är jätteviktigt! Och se till att kolla av när följarna är som mest aktiva, så att man publicerar när de är redo.

JOSEFIN NILSSON
Thelins Konditori
Även fast jag är relativt ny i rollen så har jag ändå sett att en väldigt fin gemenskap och personlig kontakt kan skapas på sociala medier genom att interagera med sina följare. Det är det som är så roligt med sociala medier – det personliga!

ANNELIE VEST
Bröd & Salt
Använd bra bilder och posta ofta. Inte alltid i flödet, kör också rörligt och stories. Och följ andra i branschen och inom exempelvis livsstil. Du får inspiration och spridning på samma gång.

KENNY MATTSSON
Kennys Gelato
Se till att ha en dedikerad person som sköter kanalerna så kunderna känner igen sig och direkt vet att bilden eller filmen kommer från ditt konto. Det du delar på sociala medier ska vara en förlängning av hur du vill att ditt varumärke ska uppfattas och samtidigt inspirera eller väcka en känsla. Svara snabbt på frågor och kommentarer, engagera dig. Det tar tid men är värt det i slutändan!


Vilket är ert bästa tips för att lyckas på sociala medier?


KALLE BEGTSSON
Konditori Kampanilen
Använd kvalitetsbilder!

JOEL LINDQVIST
Mat- och Chokladstudion
Allt ska så klart se gott ut. Skapa rutiner för hur, när och vem som postar bilderna. Gör riktade kampanjer till grupper ni vill nå. Det kostar en spottstyver och träffar väldigt väl! Och om ni ”rear” ut något en dag så se till att ta bort den posten vid dagens slut så att flödet inte upptas av rea-priser.
 
CORNELIA MALM
Björns Konditori
Bilderna har stor betydelse. Det ska vara rent och snyggt i flödet och bilderna ska tala för sig själva. Sedan ska det vara en trevlig text, något roligt men inte för långt. Video är också ett viktigt tips. Det blir mer personligt när man hör röster och andra ljud i bakgrunden. Även om det känns fånigt att prata in i kameran när man spelar in så blir det bra och personligt.

JOSEFIN NILSSON
Thelins Konditori
Mitt bästa tips är att definiera ett tydligt syfte och anpassa innehållet till den målgrupp man riktar sig till. Ett annat tips är att kommunicera mycket med sina följare. Att svara på kommentarer uppmuntrar till engagemang, stärker relationerna med befintliga gäster och skapar kontakt med nya.

ANNELIE VEST
Bröd & Salt
Många säger att de inte kan lägga resurser på sociala medier, men det är så enkelt. Hitta en röd tråd och en egen ton. Och inga långa texter!

Lär av de yngre. Det tar ingen tid för dem att hålla på med sociala medier. Låt de hjälpa till med vad som fungerar på sociala medier eller till och med ansvara för ert konto.  


Vilket inlägg har gett störst engagemang?


KALLE BEGTSSON
Konditori Kampanilen
Vår julkulabakelse.

JOEL LINDQVIST
Mat- och Chokladstudion
Det har varit våra transparenta inlägg om hur vi lidit genom covid-19 och restriktionerna som följde.

CORNELIA MALM
Björns Konditori
Bilder på oss själva och våra barn, när vi är lite mer personliga. Det är vi inte så ofta men när vi väl är det så uppskattas det väldigt mycket.

JOSEFIN NILSSON
Thelins Konditori
De innehåll som skapar störst engagemang är våra "behind the scenes"-inlägg, gärna rörligt material, från bageriet. Många känner redan till vårt sortiment, men att få se hur allting skapas har varit väldigt uppskattat. Jag tror att det bygger upp ett personligt intryck som folk tycker om att ta del av på sociala medier. Engagemanget syns främst genom kommentarer, visningar och likes.

ANNELIE VEST
Bröd & Salt
Det måste vara något med Camilla Hamid. Men även saffrans-och semleperioden. Vi haussar saffranspremiären i sociala medier. Och en riktigt bra semlebild slår det mesta!

KENNY MATTSSON
Kennys Gelato
Hos oss är det bilder eller filmer på smaker som folk blir sugna på som går bäst – när följaren tipsar en kompis som en kommentar att ”hit måste vi åka!”. Att vi kan visa upp vårt hantverk är ju främsta anledningen att folk följer oss och därför går dessa inlägg bäst.

Annars kan det vara spontana tillfällen som vi måste fånga som nästan välter internet. En dag klättrade en dykare upp på kajen i full dykardräkt med simfötter, snorkel och cyklop. För mig kostade det en god glass för att få en riktigt cool bild till vårt flöde. En annan dag var ett gäng asfaltsläggare på plats, en varm dag. Då fick jag en bild med åtta killar i bar överkropp som äter vår glass. Det är bra content i flödet och säljer.

Ett annat uppskattat inlägg som krävde lite mer planering var när jag frågade en kör om de ville ställa upp på att sjunga Nu grönskar det, inför ett midsommarinlägg. Det kräver samordning och planering för att få till alla och dessutom rätt väder. Men det är en väldigt liten marknadsföringskostnad för att få till bra inlägg. 

Du kanske också är intresserad av...


Älskade Pizza

Följ med till Feldt’s Fisk

Det röda guldet

Loading
Loading