Trendspaning på Formex

Färger, former och design är ett naturligt inslag i vår bransch. Det experimenteras i allt från bakverk, förpackningar och skyltfönster för att hitta uttrycket som ska locka kunder. Smakfullt Magasin lyfte blicken bort från branschen och besökte den största mässan och mötesplatsen för Nordisk design - Formex.

På Formex samlas leverantörer från en mängd olika branscher för att ställa ut sina produkter och koncept till återförsäljare som besöker mässan. Även bagare och konditorer finns på plats både som inköpare och som utställare, exempelvis tillverkare av choklad, lakrits och praliner, eller konditorier som även säljer porslin och inredning.

Formex arrangeras två gånger varje år och just i år firas 60-årsjubileum. När mässan startade så var det under en tid då återförsäljare köpte in varor en gång per år och slutkonsumenten handlade via fysiska butiker. I takt med att köpbeteendet förändrats, både för återförsäljare som för privatpersoner, har också Formex utvecklats.

Det stora 60-årsjubileumet sker i augusti 2020, men redan i januari när vi besöker mässan smygstartas firandet med en utställning om det dukade bordet genom tiderna kurerat av inredningsstylisten Cecilia Tivar.

Formex väljer också att ersätta traditionen med ett tema som växlar från år till år till att gå tillbaka till mässans rötter och dess kärnvärden som kan sammanfattas som ”kärleken till design och föremål”.

– Det är detta Formex handlar om, kärleken till design och det som är vackert. I det kan man såklart lägga många olika värden. Idag handlar det bland annat om hållbarhet och om produkter som verkligen behövs, men även om möten människor emellan, och om hur man gör affärer. Där tycker vi att mässor är ett fantastiskt forum genom att erbjuda så mycket under ett och samma tak, säger Lotta Ahlvar, operativ projektledare på Formex, och fortsätter.

– I Formex begynnelse låg fokus på svensktillverkade produkter med en förkärlek för det dukade bordet, och nu är vi tillbaka där igen. Samtidigt är det vårt ansvar som mötesplats att verka som en plats för nytänkande, säger Lotta.

När vi vandrar runt i mässhallarna syns det tydligt vilka som är årets trendande färger. Både om man tittar bland utställarna och deras produkter samt de egna förutsägelserna från Formex som man kan ta del av genom olika föreläsningar och workshops.

Om det ska sättas namn på färgerna är det vanilj, babyrosa, honungsgult och blått.


Formex har själva trendspanat och grupperat de olika tendenserna i tre teman. De tre designtrenderna går under namnen Negativ space, Concrete brutalism och Sensational flow.
Negative space handlar om mellanrummen och att ta tillvara på och utnyttja vad de kallar ställtiden. Det kan vara mellanrummen i ett hus eller mellanrummen mellan två aktiviteter. Hur kan vi utnyttja det smart och effektivt? Här är färgerna neutrala med några kontrasterande nyanser för att skapa spänning.

Concrete brutalism är kanske mer lättförståeligt då det nästan hörs i namnet vad det handlar om - det är rått och enkelt. Här finns färger som ligger nära svart, vitt och grått som blandas upp med trä och varm metall. Elegant och minimalistiskt.

Den sista designtrenden enligt Formex är Sensational flow där det förklaras som sinnligt och sensuellt. Färgpaletten består av feminina färger uppblandat med rött och lila.

Tydligt är också att det inte bara är inredningsprodukterna, porslinet eller detaljerna i sig som är viktigt på 2020-talet. Historien bakom prylarna måste fram. Storytelling är fortsatt extremt viktigt för att sälja. Men också vad en av trendbyråerna som samarbetar med Formex kallar storyfeeling. Konsumenterna måste känna att produkterna eller butiken gör skillnad.

Det blir mer och mer viktigt för konsumenten att göra ett statement genom att visa vad man handlat, hos vem och varför.

"För framgång krävs total transparens, arbete med socioekonomisk och miljömässig hållbarhet samt design som konsumenter verkligen behöver - men också vill ha. Därtill krävs smarta och underhållande berättelser om produkter och tjänster. Allt detta är spännande för konsument och bransch", förklarar Formex och skriver vidare:

"Det yttre skalet är inte komplett utan inre bildning i stil och de sköna kreativa konsterna. Formex trendmaterial vill bjuda dig på en bildningsresa och en kuriosakabinett som kittlar dina sinnen".
Efter många timmars inspirationsvandring upp och ner längs gångarna och de olika mässhallarna nöjer vi oss. För den som verkligen vill sätta sig in i trender eller genomföra noggranna inköpsmöten pågår Formex under flera dagar. För vår del räcker det med en dag.

När vi efter några timmar har hunnit smälta intrycken och mötena under Formex så slår det oss. Med glädje inser vi att många av de trendande färgerna och färgspråken som lyfts fram av designexperterna på Formex stämmer väl in i vårt nya sortiment av förpackningsmaterial av påsar och kartonger för bröd, bakelser och tårtor.

Vi har dock svårt för att enas om vilken stil vi gillar bäst i det nya sortiment. Rosa och vitt? Grått och vitt? Eller svart och naturbrunt?

Som tur är finns ju alla tre att välja på.
Vilken gillar du bäst?


Du kanske också är intresserad av...


Älskade Pizza

Följ med till Feldt’s Fisk

Det röda guldet

Loading
Loading