Matsvinn i fokus med appen Sverige fikar

Använd Sverige fikar för att minska svinnet – Bra för dig, dina kunder och miljön


– Vi har sett en ökad efterfrågan på matsvinnsappar. Om vi kan hjälpa våra kunder att sälja produkter som annars skulle ha kastats gör vi en bra insats både för plånboken och planeten.
Det säger försäljningsdirektör Hans Mars på KåKå med anledning av de förändringar som görs i appen Sverige fikar.

För att erbjuda möjligheten till utförsäljning, exempelvis när det närmar sig stängningsdags, öppnar vi upp för fler utskick per butik. Tidigare har det varit låst till två utskick per vecka, nu ändrar vi till max ett utskick per dag som varje butik kan göra.

Med hjälp av appen är det då möjligt att styra försäljningen mot specifika tidpunkter under dagen. Det innebär att du kan locka kunder till butiken under tillfällen då kundtillströmningen är låg. Du kan exempelvis skicka ut meddelanden till dina följare om utförsäljningar och rabatter strax innan stängningsdags. Det ökar möjligheten att ersätta eventuellt svinn med en intäkt samtidigt som du bidrar till en ökad hållbarhet. För det är ju inte till glädje för någon att det goda brödet hamnar i soptunnan.

Vi gör flera andra förbättringar i funktionaliteten som ska göra det smidigare för konsumenten att få och utnyttja sina erbjudanden. Dessutom lägger vi till funktionen att publicera bilder i samband med varje utskick till följarna. Allt för att göra appen så attraktiv som möjligt att använda.

Konsumenter vill ha kundklubb

Många konsumenter vill vara med i kundklubbar. En global studie kom fram till att 72 procent av konsumenter föredrar att handla hos en butik där det finns ett lojalitetsprogram jämfört med en som inte har det. En annan studie visar att 52 procent av konsumenter kommer att gå med i en kundklubb av något slag.

Följande siffor är visserligen från USA men visar tydligt på en stor potential. Mer än 60 procent av småföretagare i USA har mer än hälften av sin omsättning från återkommande kunder. Men endast 34 procent använder ett lojalitetsprogram.

Det kostar ofta mer att få nya kunder än att behålla sina befintliga kunder. Här finns det stora möjligheter för bagerier och konditorier att inte bara öka intäkterna utan även dra fördel av den marknadsföring som befintliga kunder bidrar med genom sina nätverk. Ju mer du syns hos dina följare, desto mer kommer de att sprida vidare ditt varumärke.

Viktigt att det är enkelt

Nyckeln till framgång för din kundklubb är att den är enkel för dina kunder och för din personal. Sverige fikar möter båda kraven med snabb och enkel registrering samt minimal administration för butikspersonal vid kundmöten och publicering av meddelanden.

Om du använder kundklubben och dina andra kanaler rätt så kan du bygga en bra och växande bas av kunder som återkommer till dig, förbättra köp-upplevelsen, öka dina intäkter samt få nya kunder.

Vill du också bygga din egen kundklubb för att minska svinnet och öka din försäljning?
Kontakta marknad@kaka.se för att gå med eller registrera dig i dag via formuläret här på sidan.

Loading
Loading