Därför är BakeIT nyckeln till lönsamhet
Rätt kalkyl och rätt pris på bageriets produkter är A och O för en lönsam och hållbar verksamhet. Vi tipsar dig hur du når lönsamhet med hjälp av recept- och kalkylsystemet BakeIt.
MOTTOT FÖR KåKå är ”Hjälper dig att lyckas!” och det finns en gemensam nämnare som sticker ut hos flera av kunderna till KåKå. Det är kunskapen om och förståelsen för att kalkylering gör dem lönsamma. På KåKå ser man att flertalet av de mest lönsamma bagerierna och konditorierna använder sig av BakeIt.
– DET LÅTER KANSKE SVÅRT och som att du behöver vara ekonom eller liknande för att klara av det, men det är väldigt enkelt att arbeta i systemet, säger Micael Edelborg som är ansvarig för BakeIt på KåKå.
Han berättar att det i grunden handlar om affärsmässighet. För att lyckas behöver man ställa sig några vanliga frågor av typen vilket sortiment ska jag ha, hur mycket ska jag ta betalt, vilka produkter borde jag marknadsföra hårdare, vilka produkter säljer jag inte tillräckligt mycket av.
Och för att kunna svara på ett bra sätt på dessa frågor krävs det att man har koll på sina kalkyler och att man följer recepten i produktionen.
Micael, som själv jobbat som bagare under många år, exemplifierar med en ingrediens som räkor.
– Det är lätt hänt att man anger det som ”en näve” räkor men alla bagare har olika stora nävar och det kan lätt bli fel i kalkylen och därmed i hela företagets resultat.
VAD ÄR NÄSTA STEG NÄR JAG LAGT IN ALLA MINA RECEPT I BAKEIT OCH FÖLJT DE TILL HUNDRA PROCENT I PRODUKTIONEN?
– Då tycker jag att du ska ta reda på i BakeIt vilka som är dina fem produkter med bäst marginal och vilka fem som har lägst marginal. Hur många av dessa finns bland dina tio storsäljare, frågar han sig.
EFTER DEN ENKLA ÖVNINGEN som Micael beskriver är det lätt att få en överblick av olika möjliga åtgärder.
Kanske behöver ett recept ändras något för att marginalen ska bli högre. Eller så behöver du fundera över en produkts placering i disken eller butiken så att dina högmarginalprodukter exponeras för dina kunder.
– Det är viktigt att du visar upp dina högmarginalprodukter. Och det är minst lika viktigt att din butikspersonal vet vilka dessa är när de ska rekommendera produkter till kunder som vill få tips från personalen, säger Micael, och återkommer till räkor och diskussionen om att ändra ett recept för att få bättre marginal.
– Har du en räkmacka med 110 gram räkor kanske du kan minska till 90 gram och servera två ägghalvor i stället för en, för att kompensera färre räkor. Totalvikten blir något högre och det ser mer ut för konsumenten, men intjäningen blir några kronor mer per såld macka, säger han och avslutar.
– Gör ditt jobb i BakeIt och få kontroll på din lönsamhet.
Och för att kunna svara på ett bra sätt på dessa frågor krävs det att man har koll på sina kalkyler och att man följer recepten i produktionen.
Micael, som själv jobbat som bagare under många år, exemplifierar med en ingrediens som räkor.
– Det är lätt hänt att man anger det som ”en näve” räkor men alla bagare har olika stora nävar och det kan lätt bli fel i kalkylen och därmed i hela företagets resultat.
VAD ÄR NÄSTA STEG NÄR JAG LAGT IN ALLA MINA RECEPT I BAKEIT OCH FÖLJT DE TILL HUNDRA PROCENT I PRODUKTIONEN?
– Då tycker jag att du ska ta reda på i BakeIt vilka som är dina fem produkter med bäst marginal och vilka fem som har lägst marginal. Hur många av dessa finns bland dina tio storsäljare, frågar han sig.
EFTER DEN ENKLA ÖVNINGEN som Micael beskriver är det lätt att få en överblick av olika möjliga åtgärder.
Kanske behöver ett recept ändras något för att marginalen ska bli högre. Eller så behöver du fundera över en produkts placering i disken eller butiken så att dina högmarginalprodukter exponeras för dina kunder.
– Det är viktigt att du visar upp dina högmarginalprodukter. Och det är minst lika viktigt att din butikspersonal vet vilka dessa är när de ska rekommendera produkter till kunder som vill få tips från personalen, säger Micael, och återkommer till räkor och diskussionen om att ändra ett recept för att få bättre marginal.
– Har du en räkmacka med 110 gram räkor kanske du kan minska till 90 gram och servera två ägghalvor i stället för en, för att kompensera färre räkor. Totalvikten blir något högre och det ser mer ut för konsumenten, men intjäningen blir några kronor mer per såld macka, säger han och avslutar.
– Gör ditt jobb i BakeIt och få kontroll på din lönsamhet.