Högt tryck på tryckeriet 

Intresset för att lyfta sina produkter med säljande förpackningar är något som fortsätter att öka. Vi har besökt PG Etikett som trycker dekaler på uppdrag av KåKå. 


UNDER FLERA ÅR har trenden varit tydlig. Många bagerier och konditorier vill marknadsföra sina förpackade produkter med fina etiketter. Många väljer ofta dekorativa etiketter, så kallade dekaler, med säljande budskap alternativt sitt varumärke eller logotyp.

Oavsett vilken lösning som önskas kan KåKå hjälpa till med både formgivning och distribution. Allt trycks sedan hos PG Etikett på den skånska sydkusten.

Hos PG Etikett är det kort och gott etiketter som trycks, men åt KåKå och våra kunder är det främst dekaler som produceras. Men även lösningar med löpande etiketter för innehållsdeklarationer och näringsinnehåll är möjliga.

När vi är på besök så är arbetet med de nya dekalerna med trycket "BAKA KAKA" i full gång. Just den dekalen trycks i företagets senaste maskinlinje, som kan göra dekaler med både prägling, foliering och lack.

"PG" I PG ETIKETT står för grundarens initialer - Per Grundström. Han är fortfarande vd och företaget drivs alltjämt som ett familjeföretag. Vi får tillfälle att prata med dottern Lina Grundström som tillsammans med Jörgen Lundh ansvarar för försäljningen till KåKå.

– Jag hoppas och tycker att vi har en familjär känsla. Alla här förstår värdet av varje kund, oavsett storlek. Men det i sig kanske inte beror på att det är ett familjeföretag, säger Lina. Jörgen håller inte helt med.

– Lite tror jag ändå, man känner ett ansvar gentemot varje kund. Ägarna är drivna och engagerade, säger han.

VAD SER NI FÖR TRENDER NÄR DET GÄLLER DEKALER?
– Fler och fler får upp ögonen för att göra något kundunikt. Jag upplever att man vill nischa sitt utseende för att sticka ut jämfört med andra. De digitala tryckteknikerna har ökat möjligheterna, säger Jörgen.

Han berättar att allt fler företag blir duktiga på att ta fram egna grafiska profiler och många har en tanke om vad man vill signalera. Det gäller exempelvis vilka färger man vill använda eller vilken känsla man vill att varumärket ska stå för.

– Bagerier i storstäderna ligger lite längre fram men resten av landet kommer snabbt ikapp, säger han.

– Jag upplever att fler är beredda att lägga lite mer pengar på att sticka ut, säger Lina.

VAD ÄR NYCKELN FÖR ATT LYCKAS?
– Det är bra att ha en egen grundidé. Sedan är KåKå duktiga på att visa förslag på vad andra har gjort och sedan ta fram förslag som kan passa för det enskilda bageriet, säger hon.

HUR SER NI PÅ SAMARBETET MED KåKå?
– Det har alltid fungerat bra och smidigt. Vi har samarbetat sedan 2019 och det är många bra idéer som har genomförts. Ingen idé är för liten oavsett om det gäller storlek, färg, format eller annat som stansning och foliering, säger Lina.

ÄVEN PÅ KåKå LYFTS samarbetet med PG Etikett fram som lyckat.

– Utöver att PG Etikett är riktigt bra på det de gör så uppfyller de flera andra kriterier som är viktiga hos en leverantör till oss, säger Sarah Lindell, strategisk inköpare på KåKå.

– De är väldigt flexibla när det kommer till våra idéer och önskemål, sen är det så klart ett stort plus att allt produceras lokalt i Sverige, avslutar hon.

Beställ våra nya dekaler som printats hos PG Etikett 



Du kanske också intresserad av...


Bridor

Är mjölkallergi och laktosintolerans samma sak?

Därför är BakeIT nyckeln till lönsamhet 

Laddar
Laddar