Så lyckas du på sociala medier

Sociala medier har blivit en allt viktigare kanal för att nå ut med sitt varumärke. Smakfullt Magasin har pratat med sju aktörer i branschen som alla är starka online. Om du vill ta del av deras tips är det bara att likea och följa. ;) 



"DET SKA VARA EN ENKEL KAMERA ATT JOBBA MED OCH GÄRNA EN SOM KAN FILMA." 


 
FÖRST TRÄFFAR vi Josefin Nilsson som ansvarar för digitala medier på Thelins i Stockholm. Thelins är för närvarande aktivt på Instagram och Facebook.

– Syftet med våra sociala medier är att nå ut till och kommunicera med nya och befintliga kunder, öka kännedom samt förmedla vår känsla i våra butiker och i bageriet där bakelserna skapas, säger Josefin.

VAD TÄNKER DU OM SOCIALA MEDIER SOM KOMMUNIKATIONSKANAL?

– Sociala medier är väldigt lättillgängligt och ett enkelt och snabbt sätt att kommunicera med våra gäster. På sociala medier uppmärksammar vi nyheter, kampanjer och inspirerar till att fika hos oss som i sin tur genererar trafik till hemsidan samt butiksbesök. Då vi också är noga med att svara på kommentarer och direktmeddelanden, kan vi snabbt ge återkoppling vid beställningsfrågor.

JOSEFIN HAR VALT att nästan uteslutande arbeta med en separat kamera i stället för mobiltelefon. Efter att bilder eller videos är tagna exporteras de till dator för lite redigering och därefter publicering, antingen via dator eller telefon.

HAR DU NÅGRA BRA TIPS FÖR ANDRA SOM FUNDERAR PÅ ATT SKAFFA EN KAMERA TILL SIN MARKNADSFÖRING?

– Det ska vara en enkel kamera att arbeta med och gärna en som kan filma. Bra ljus är viktigt och även att välja ett bra objektiv som passar det som ska fotograferas och den platsen som ofta ska användas, berättar Josefin. – När jag fotograferar sortimentsbilder till webbplatsen så gör jag det i ett nedsläckt rum med studiolampa och samma bakgrund varje gång. Det ska vara enkelt och alltid se likadant ut.


"VAR TYDLIG MED VAD DU VILL FÖRMEDLA MED VARUMÄRKET, VILKA DU VILL NÅ OCH VILKEN KÄNSLA VARUMÄRKET SKA ANDAS."

 
EFTER VÅRT BESÖK hos Thelins swipear vi oss vidare till Kennys Gelato som jobbar väldigt aktivt med sociala medier. Precis som Thelins använder de sig av Instagram och Facebook men även TikTok.

– TikTok upplever vi är svårare, där måste man verkligen ha koll på vad som fungerar, vara snabb och snabbt fånga tittaren. Vissa saker blir virala superfort, Benjamin Ingrosso som dansar hos oss och när Stefanelli från AIK tar ut glass från maskinen, har nått miljontals visningar berättar Kenny Mattsson som driver Kennys Gelato.

– Sociala medier är komplext och svårt för många. Inte minst för personer i min ålder. Om man inte har koll så är det lätt att välja bort. Lämna därför över till yngre personer som lever med det dygnet runt. Släpp in de som kan men var tydlig med vad du vill förmedla med varumärket, vilka du vill nå och vilken känsla varumärket ska andas, säger han.

– Det är ett teamwork. Hos oss har vi en ansvarig för all marknadsföring, men hon tar mycket hjälp av vår personal att få fram behind the scenes-material som är uppskattat.  

UNDER 2022 VANN Kennys Gelato högsta vinsten när Glass-SM avgjordes. Att tävla innebär en stor möjlighet till marknadsföring, både före men också under och efter tävlingen.

VI PÅ KåKå VILL ATT PERSONER I BRANSCHEN SKA SÖKA SIG TILL TÄVLINGAR, FÖR ATT UTVECKLAS MEN ÄVEN DRA NYTTA AV DET I MARKNADSFÖRINGEN. HUR UPPLEVER DU ATT VINSTEN I GLASS-SM HAR GYNNAT ER?

– Mästartiteln har gett en boost. Jag rekommenderar alla att tävla. Det ger bra marknadsföring och content innan och under tävlingen. Om du dessutom vinner ger det en bra boost.

– Jag vill också lyfta KåKå som har varit med och stöttat mig från början. De har varit ett bra bollplank och en hjälpande hand i allt, och det ser jag som extremt värdefullt. Jag hade aldrig kommit så här långt utan backning från KåKå.



"VI KÖR MASSOR AV RÖRLIGT OCH ROLIGA FILMER."


 
DEN SISTA SCROLLNINGEN för oss till Bröd & Salt där vi träffar Annelie Vest som är marknadsansvarig.

– Vi var tidigt ute för att vara i bageribranschen skulle jag säga. För sex år sedan hade vi 6 000 följare, idag har vi 23 000 följare, säger hon.

Siffran gäller Instagram som är företagets huvudsakliga kanal förutom TikTok.

– Vi kör massor av rörligt och roliga filmer. Vårt syfte med hela vår närvaro är att få många följare.

Hon berättar att Bröd & Salt har flera samarbeten med olika influencers för att visa upp Bröd & Salt i samarbetspartnerns kanaler eller att visa upp samarbetspartnern hos Bröd & Salt. Ett exempel är Camilla Hamid och Frida Skattberg (Baka med Frida).

Samtidigt som hon berättar om företagets upplägg visar hon oss in i den egna fotostudion.

Mycket skyltmaterial men även content till sociala medier skapas i studion som finns i en av företaget butiker. Här finns möjligheter till mörkläggning och bra ljussättning, foto mot olika bakgrunder och annat som behövs för att ta bra bilder.

DET SLÅR OSS ATT de tre besökta företagen som alla är framgångsrika online har valt lite olika approach och att det inte finns ett rätt eller fel. De tre jobbar exempelvis olika med strategi, kanaler och arbetsredskap.

Bara för att ge några exempel arbetar Thelins med systemkamera, Kennys Gelato med mobilen och Bröd & Salt med mobil men kombinerar med bilder från den egna studion.

När det gäller innehåll så visar Thelins gärna upp hantverket som ligger bakom produkterna, Bröd & Salt visar fina produktbilder eller berättar om sin personal och Kennys Gelato visar upp glassiga bilder och den härliga känslan man får av glass.

Det är också olika val av kanaler.

Så det handlar helt enkelt om att välja sin väg och våga för att lyckas. Och att engagera och vara relevant för sina följare.

INNAN VI LÄMNAR frågar vi Annelie vilket som har varit det content som fått mest engagemang.

– Det måste vara något med Camilla Hamid. Men även saffransperioden och semleperioden. Vi haussar saffranspremiären i sociala medier. Och en riktigt bra semlebild slår det mesta!
 

Du kanske också intresserad av...


Bridor

Är mjölkallergi och laktosintolerans samma sak?

Därför är BakeIT nyckeln till lönsamhet 

Laddar
Laddar