Så vill Dobla sätta sista touchen

Våra populära chokladdekorationer underlättar produktionen för många bagerier och konditorier. Vi har träffat vår partner Dobla för ett samtal om deras handgjorda chokladpynt.
DOBLA GRUNDADES i Nederländerna på 1950-talet som en bagerileverantör men har renodlat och fokuserar sedan början av 1990-talet på chokladdekorationer.

Man siktar högt och är sedan flera år tillbaka associate member till organisationen bakom Konditor-VM, Coupe du Monde de la Pâtiserie.

– ETT BAKVERK SKA inte bara smaka bra. Det måste se oemotståndligt ut också. Och det är för att konsumenten handlar med ögonen, berättar Marten Gegenwarth som är representant till KåKå på Dobla, och fortsätter.

– Där kommer dekorationen in. Det är lätt att få den vanliga tårtan att kännas ny bara genom att byta ut dekorationen efter säsong.

KåKå OCH DOBLA har samarbetat i runt 20 år. Det Dobla fokuserar på är att bagerier och konditorier ska kunna "skapa spännande upplevelser av njutning".

– Det är slutfinishen som gör stor skillnad för både konsumenten, produkten och affären. Vi kallar det för Dobla-touchen, säger Marten.

Han berättar att han ser företagets dekorationer som en möjlighet för bagerier och konditorier att kunna överraska sina besökare med något nytt varje högtid eller säsong.

– Vi ser våra produkter som något som adderar värde till ett konditori. Det är ingen kostnad, det är en investering. Våra produkter ska vara lika bra som om du hade tillverkat dem själv, säger han.


ETT EXTRA VÄRDE är att dekorationer från Dobla i många fall är just handgjorda.

– Nyckeln är att vi gör dekorationer som ser annorlunda ut eftersom vi gör dem för hand.
HAN BERÄTTAR ATT partnerskapet med Coupe du Monde de la Pâtiserie tillsammans med samarbeten med några av världens bästa konditorer och chokladexperter gör att de kan omsätta omvärldstrender till dekorationer på KåKå.

VILKA ÄR DE STÖRSTA TRENDERNA SOM NI SER PÅ DOBLA?

– Om jag ska nämna några, så är det så klart att bakverk måste vara instagramvänliga! Det är nummer ett. Vi ser också att det blir fler singelhushåll och singel-fikor. En stor fikatrend är å andra sidan den med sharing is caring, när man fikar i större sällskap och alla delar, berättar Marten.
 
SÅ DEKORERAR DU

5 gyllene regler enligt Dobla
1 Skapa mer höjd och volym = mer värde
2 Visa upp smaken i bakverket genom val av dekoration
3 Handgjord dekoration signalerar hantverk
4 Choklad har högt värde (både som överraskning, njutning och lång hållbarhet)
5 Möjlighet att variera utseende och sätta en sista Dobla-touch

TRENDER ATT HA KOLL PÅ

De här övergripande konsumenttrenderna ser Dobla från sina undersökningar runt om i världen.
1 Nostalgi
2 Instagramvänligt
3 Naturen och blommor
4 Sharing is caring
5 Enportionsbakelser
6 Andra konstellationer än kärnfamiljen

Du kanske också är intresserad av...


Älskade Pizza

Följ med till Feldt’s Fisk

Det röda guldet

Laddar
Laddar