Helheten skapar ditt varumärke
Lyxig chokladdestination, klassiskt kondis, bäst i klassen-pizzeria eller från-grunden-och-närproducerat-gårdsbageri. Vi har besökt fyra västsvenska företag med olika stil och inriktning men med en sak gemensamt – de följer sitt koncept och varumärke till 100 procent.
Vi har stämt träff med några olika företagare för att se hur de har resonerat när de har valt sitt företags inriktning. Och hur de lyckas. För det är ju så att ett företag med ett genomtänkt koncept som följer sin plan har stor chans att lyckas med att sätta sitt avtryck hos besökarna. Tvärtom har kanske företag med ett spretigt koncept eller företag som inte vågar följa visionen fullt ut inte lika stor chans att fastna i kundernas hjärtan.
Företaget som vi stannar till hos först är ett bra exempel på någon som vågar följa sin inriktning oavsett vad som krävs. Vi är på plats på Chocolaterian i Norrviken utanför Båstad en månad före jul och julpyntningen har precis färdigställts.
Carina Lovén som driver Chocolaterian berättar att hon precis har lagt en knapp arbetsvecka på att sätta julinredningen på det sätt hon önskar.
VI SER ATT DET GER RESULTAT. MEN ALLA HAR INTE DEN TIDEN ATT LÄGGA PÅ ATT FÅ TILL DETALJERNA. HAR DU NÅGOT BRA TIPS TILL DEN SOM VILL FÅ TILL HELHETSUPPLEVELSEN?
– Tänk besökare. Alla är inte kunder, de är besökare. De ska få en trevlig upplevelse och inspiration. Det behöver inte bara vara in och handla och sedan ut. Jag tycker att det är viktigt att ge en myskänsla som gör att man stannar länge och köper mer, säger Carina.
Och myskänsla är verkligen något hon har fått till tillsammans med sin personal. Produkterna, disken, matsalen och utsikten bidrar på sitt sätt till känslan.
– Jag vill skapa ett utflyktsmål. Det ska vara exklusivt, tillverkat för hand och härproducerat. Och jag tar gärna in och använder naturen för att få till en lugn och trevlig stämning. Man ska längta tillbaka när man varit här, säger hon.
Hon har drivit företaget i drygt sju år och allt började med praliner. Hon köpte ofta fina praliner till släkt och vänner i julgåva men tyckte att hon behövde åka så långt för att få tag i bra praliner.
Hon testade sig fram själv och lärde sig hantverket. Så pass mycket att hon vågade lämna jobbet som löneekonom och i stället starta egen pralintillverkning på heltid. I dag driver hon framgångsrikt sitt eget pralinutflyktsmål och har under hösten även tävlat i finalen av Pralin SM.
– Jag vill trivas på jobbet och göra det jag tycker är roligt. Det smittar av sig på personalen som är A och O. Bra personal ger besökaren en bättre upplevelse. Vi vill hjälpa våra besökare att få den bästa upplevelsen.
– Man har ofta en förväntning när man ska till ett ställe och det gäller även här. Då gäller det att vi kan toppa den förväntningen som finns.
Företaget som vi stannar till hos först är ett bra exempel på någon som vågar följa sin inriktning oavsett vad som krävs. Vi är på plats på Chocolaterian i Norrviken utanför Båstad en månad före jul och julpyntningen har precis färdigställts.
Carina Lovén som driver Chocolaterian berättar att hon precis har lagt en knapp arbetsvecka på att sätta julinredningen på det sätt hon önskar.
VI SER ATT DET GER RESULTAT. MEN ALLA HAR INTE DEN TIDEN ATT LÄGGA PÅ ATT FÅ TILL DETALJERNA. HAR DU NÅGOT BRA TIPS TILL DEN SOM VILL FÅ TILL HELHETSUPPLEVELSEN?
– Tänk besökare. Alla är inte kunder, de är besökare. De ska få en trevlig upplevelse och inspiration. Det behöver inte bara vara in och handla och sedan ut. Jag tycker att det är viktigt att ge en myskänsla som gör att man stannar länge och köper mer, säger Carina.
Och myskänsla är verkligen något hon har fått till tillsammans med sin personal. Produkterna, disken, matsalen och utsikten bidrar på sitt sätt till känslan.
– Jag vill skapa ett utflyktsmål. Det ska vara exklusivt, tillverkat för hand och härproducerat. Och jag tar gärna in och använder naturen för att få till en lugn och trevlig stämning. Man ska längta tillbaka när man varit här, säger hon.
Hon har drivit företaget i drygt sju år och allt började med praliner. Hon köpte ofta fina praliner till släkt och vänner i julgåva men tyckte att hon behövde åka så långt för att få tag i bra praliner.
Hon testade sig fram själv och lärde sig hantverket. Så pass mycket att hon vågade lämna jobbet som löneekonom och i stället starta egen pralintillverkning på heltid. I dag driver hon framgångsrikt sitt eget pralinutflyktsmål och har under hösten även tävlat i finalen av Pralin SM.
– Jag vill trivas på jobbet och göra det jag tycker är roligt. Det smittar av sig på personalen som är A och O. Bra personal ger besökaren en bättre upplevelse. Vi vill hjälpa våra besökare att få den bästa upplevelsen.
– Man har ofta en förväntning när man ska till ett ställe och det gäller även här. Då gäller det att vi kan toppa den förväntningen som finns.
Om man tvärtemot praliner med lyxig havsutsikt förväntar sig ett besök på ett klassisk kondis i traditionell stil så är det till grannkommunen Laholm vi vänder oss.
Nästa stopp är Conditori Cecil på torget i Laholm. Här har det loppisälskande paret Åsa Ingelmark och Rickard Andersson skapat sitt drömkonditori efter att de tog över ägandet 2018.
Men det var slumpen som gjorde att de tog över ett ställe i Laholm. De var på jakt efter en lokal men den gången var det sjukdom som förde dem till Laholm.
– Vid en halsfluss 2017 var vi på torget för att hämta ut medicin på apoteket och fick syn på konditoriet. Vi sa båda att det är ett sådant här café vi ska ha, berättar Åsa och fortsätter.
– Dagen efter upptäckte vi att caféet låg ute till försäljning på Blocket.
NI GILLAR BÅDA DEN GAMLA STILEN. VAD ÄR DET SOM LOCKAR SÅ MYCKET MED DET?
– Vi vill ha caféet som det var för 50–60 år sedan. Det finns inte kvar så många sådana ställen. Många caféer är istället stora kedjor och vi vill ta tillbaka det, säger Rickard.
VAR DET BÄTTRE FÖRR?
– Det var inte bättre förr men det är sämre nu. Kvaliteten och upplevelsen är viktig. Vi bakar till exempel allt själva.
HAR DET BLIVIT SOM NI ÖNSKAT?
– Folk tycker att det ser ut som det alltid har gjort, och då är vi rätt på det. Men vi renoverar och ändrar successivt. Folk har inte märkt att vi har ändrat eftersom vi tagit lite i taget. De här lampetterna tog exempelvis flera år att hitta och byta ut för att det skulle bli likadana, säger han.
FINNS DET NÅGOT DRÖMFYND ELLER DRÖMINVESTERING?
– Drömmen hade varit en klassisk Cecil-servis med assiett, kopp och fat.
Åsa och Rickard har många olika spår som de vill ta upp för att skapa lockande koncept i det klassiska caféet. Några möjligheter är afternoon tea med musik, spettekaka med champagne eller pianosöndag för slutna sällskap.
Oavsett vilka koncept som går i lås är de båda överens om framtidsvisionen.
– Den långsiktiga planen är att göra Conditori Cecil till ett resmål eller utflyktsmål för många långt utanför Laholm.
Nästa stopp är Conditori Cecil på torget i Laholm. Här har det loppisälskande paret Åsa Ingelmark och Rickard Andersson skapat sitt drömkonditori efter att de tog över ägandet 2018.
Men det var slumpen som gjorde att de tog över ett ställe i Laholm. De var på jakt efter en lokal men den gången var det sjukdom som förde dem till Laholm.
– Vid en halsfluss 2017 var vi på torget för att hämta ut medicin på apoteket och fick syn på konditoriet. Vi sa båda att det är ett sådant här café vi ska ha, berättar Åsa och fortsätter.
– Dagen efter upptäckte vi att caféet låg ute till försäljning på Blocket.
NI GILLAR BÅDA DEN GAMLA STILEN. VAD ÄR DET SOM LOCKAR SÅ MYCKET MED DET?
– Vi vill ha caféet som det var för 50–60 år sedan. Det finns inte kvar så många sådana ställen. Många caféer är istället stora kedjor och vi vill ta tillbaka det, säger Rickard.
VAR DET BÄTTRE FÖRR?
– Det var inte bättre förr men det är sämre nu. Kvaliteten och upplevelsen är viktig. Vi bakar till exempel allt själva.
HAR DET BLIVIT SOM NI ÖNSKAT?
– Folk tycker att det ser ut som det alltid har gjort, och då är vi rätt på det. Men vi renoverar och ändrar successivt. Folk har inte märkt att vi har ändrat eftersom vi tagit lite i taget. De här lampetterna tog exempelvis flera år att hitta och byta ut för att det skulle bli likadana, säger han.
FINNS DET NÅGOT DRÖMFYND ELLER DRÖMINVESTERING?
– Drömmen hade varit en klassisk Cecil-servis med assiett, kopp och fat.
Åsa och Rickard har många olika spår som de vill ta upp för att skapa lockande koncept i det klassiska caféet. Några möjligheter är afternoon tea med musik, spettekaka med champagne eller pianosöndag för slutna sällskap.
Oavsett vilka koncept som går i lås är de båda överens om framtidsvisionen.
– Den långsiktiga planen är att göra Conditori Cecil till ett resmål eller utflyktsmål för många långt utanför Laholm.
Ett stopp som vi gärna lyfter fram just för att det har blivit ett långväga besöksmål för många hittar vi i Falkenberg. Där finns en av Sveriges mest omtalade pizzerior. Ville Ilola och Besmir Balaj startade Lilla Napoli 2015 i en gammal kiosk vid en bilverkstad. Till skillnad från de två tidigare stoppen är det verkligen inte inredningen som är anledningen till helhetskänslan. Här är det i stället produkten i sig som står i fokus.
De har berättat att de själva har bakat och experimenterat i många år på jakt efter den perfekta pizzan. Och de lyckas bra med sina pizzor. En representant från AVPN, en akronym för Associazione Verace Pizza Napoletana, ska ha varit på plats på pizzerian och intygat att den bakas på rätt sätt på napolitanskt vis. Idag är man en av sex pizzerior i Sverige som är medlemmar i AVPN. Ryktet har gjort att besökare måste vara förutseende och snabba med att boka plats, eller deg som det faktiskt är man bokar, om man vill få möjlighet att köpa en napolitansk pizza på Falkenbergs-vis innan dagens degar är slut. För degarna bokas snabbt upp.
Vi är inte här under högsäsong och får därför möjlighet att smaka.
Det tar inte många minuter i den heta ugnen innan pizzorna bakas klart. Och de håller definitivt för den hajp som finns. Både när det gäller degen och de noga utvalda tillbehören.
De har berättat att de själva har bakat och experimenterat i många år på jakt efter den perfekta pizzan. Och de lyckas bra med sina pizzor. En representant från AVPN, en akronym för Associazione Verace Pizza Napoletana, ska ha varit på plats på pizzerian och intygat att den bakas på rätt sätt på napolitanskt vis. Idag är man en av sex pizzerior i Sverige som är medlemmar i AVPN. Ryktet har gjort att besökare måste vara förutseende och snabba med att boka plats, eller deg som det faktiskt är man bokar, om man vill få möjlighet att köpa en napolitansk pizza på Falkenbergs-vis innan dagens degar är slut. För degarna bokas snabbt upp.
Vi är inte här under högsäsong och får därför möjlighet att smaka.
Det tar inte många minuter i den heta ugnen innan pizzorna bakas klart. Och de håller definitivt för den hajp som finns. Både när det gäller degen och de noga utvalda tillbehören.
Den här västsvenska resans sista stopp behöver vi ta oss en bit ut på landsbygden för att hitta. Tillsammans med några andra företagare på samma gård hittar vi Sikta Stenugnsbageri.
Här har ägarna Josefin Karlsson och Petra Kristoffersson lyckats skapa ett bageri med fantastisk känsla där allt bakas från grunden, gärna på så närproducerade råvaror som möjligt.
De försöker också använda så många ekologiska råvaror som de kan få tag i, exempelvis choklad, mjölk, grädde, smör, ost, mjöl, ägg, mandelmassa, olika nötter, torkad frukt och mycket mer.
– Vi har varit i branschen i många år och något som har blivit väldigt viktigt och tydligt är att det viktigaste är att vara unik, säger Josefin och tillägger.
– Vi producerar allt själva, från majonnäsen till bröden. Vi vill att det ska vara på ett visst sätt när man kommer som besökare till Sikta.
Det är tydligt att de inte vill vara ”som alla andra” och ger några exempel på produkter som de inte har i sortimentet: räkmacka, kycklingmacka eller Coca-Cola.
– Och vi har nästan bara vegetariskt. Men vi kommunicerar det inte så tydligt. Vi tycker att det är bättre att lyfta fram den enskilda råvaran som står i fokus än att produkten är vegetarisk, berättar Petra.
– Gör vi bra grejer kommer folk åka hit.
Och det har kunderna gjort. Sikta Stenugnsbageri har varit igång i fem år som gått bra även om det har funnits utmaningar.
– Vi har bara haft ett år utan pandemi, krig eller liknande. Vi skulle vilja ha en period där vi bara kan driva företag, säger Petra.
– Pandemin gick ganska bra. Folk åkte ut på landet. Vi behövde möblera om men det gick lätt. Det är nästan värre nu när folk håller i pengarna.
NI BAKAR ALLT FRÅN GRUNDEN OCH DET KÄNNS SOM ATT NI HAR MÖJLIGHET ATT ANPASSA ER. HUR ÄR DET ATT ARBETA PÅ DET SÄTTET?
– Vi har båda jobbat på ställen med många mallar och det känns mycket friare att arbeta så här. Det är extremt roligt när man får göra allt från grunden och vi går igång på att ersätta produkter, exempelvis när mandeln är dyr. Vad kan vi använda i stället, säger Josefin.
VAD HAR NI FÖR TIPS TILL ANDRA SOM SKA HITTA SITT KONCEPT?
– Var inte rädd för att ta hjälp. Vi skissade på egen logo men tog sedan hjälp och vi har fått mycket credd för den. När man hittar personer som förstår vad vi vill ha så går det mycket fortare för den som är duktig. Så kan vi lägga fokus i bageriet, säger hon.
Känslan vi får på Sikta Stenugnsbageri är lite som de tidigare stoppen vi har gjort under den här resan. De gör sin grej, vill vara unika och de gör det bra.
På samtliga stopp har det funnits en röd tråd som följt med från det att vi stigit in genom entrén, vidare till bemötandet från personalen och känslan i butiken eller matsalen och slutligen i kvaliteten i produkterna som produceras.
Helhetskänslan är slående och vi ser hur den resulterar i nöjda kunder och bra lönsamhet.
STORT TACK TILL ALLA VI FICK BESÖKA!
Här har ägarna Josefin Karlsson och Petra Kristoffersson lyckats skapa ett bageri med fantastisk känsla där allt bakas från grunden, gärna på så närproducerade råvaror som möjligt.
De försöker också använda så många ekologiska råvaror som de kan få tag i, exempelvis choklad, mjölk, grädde, smör, ost, mjöl, ägg, mandelmassa, olika nötter, torkad frukt och mycket mer.
– Vi har varit i branschen i många år och något som har blivit väldigt viktigt och tydligt är att det viktigaste är att vara unik, säger Josefin och tillägger.
– Vi producerar allt själva, från majonnäsen till bröden. Vi vill att det ska vara på ett visst sätt när man kommer som besökare till Sikta.
Det är tydligt att de inte vill vara ”som alla andra” och ger några exempel på produkter som de inte har i sortimentet: räkmacka, kycklingmacka eller Coca-Cola.
– Och vi har nästan bara vegetariskt. Men vi kommunicerar det inte så tydligt. Vi tycker att det är bättre att lyfta fram den enskilda råvaran som står i fokus än att produkten är vegetarisk, berättar Petra.
– Gör vi bra grejer kommer folk åka hit.
Och det har kunderna gjort. Sikta Stenugnsbageri har varit igång i fem år som gått bra även om det har funnits utmaningar.
– Vi har bara haft ett år utan pandemi, krig eller liknande. Vi skulle vilja ha en period där vi bara kan driva företag, säger Petra.
– Pandemin gick ganska bra. Folk åkte ut på landet. Vi behövde möblera om men det gick lätt. Det är nästan värre nu när folk håller i pengarna.
NI BAKAR ALLT FRÅN GRUNDEN OCH DET KÄNNS SOM ATT NI HAR MÖJLIGHET ATT ANPASSA ER. HUR ÄR DET ATT ARBETA PÅ DET SÄTTET?
– Vi har båda jobbat på ställen med många mallar och det känns mycket friare att arbeta så här. Det är extremt roligt när man får göra allt från grunden och vi går igång på att ersätta produkter, exempelvis när mandeln är dyr. Vad kan vi använda i stället, säger Josefin.
VAD HAR NI FÖR TIPS TILL ANDRA SOM SKA HITTA SITT KONCEPT?
– Var inte rädd för att ta hjälp. Vi skissade på egen logo men tog sedan hjälp och vi har fått mycket credd för den. När man hittar personer som förstår vad vi vill ha så går det mycket fortare för den som är duktig. Så kan vi lägga fokus i bageriet, säger hon.
Känslan vi får på Sikta Stenugnsbageri är lite som de tidigare stoppen vi har gjort under den här resan. De gör sin grej, vill vara unika och de gör det bra.
På samtliga stopp har det funnits en röd tråd som följt med från det att vi stigit in genom entrén, vidare till bemötandet från personalen och känslan i butiken eller matsalen och slutligen i kvaliteten i produkterna som produceras.
Helhetskänslan är slående och vi ser hur den resulterar i nöjda kunder och bra lönsamhet.
STORT TACK TILL ALLA VI FICK BESÖKA!